Koorpartij-oefening

Koorpartij-Oefening
Koorpartij-oefening
Koorpartij-oefening
Koorpartij-oefening.nl
Ga naar de inhoud
Georg Friedrich Händel (1685-1759)  SAMSON HWV 57
Oratorio in three acts by Newburgh Hamilton
SAMSON: Thomas Randle
ISRAELITE MAN/PHILISTINE MAN: Mark Padmore
DALILA: Lynda Russell
ISRAELITE WOMAN/PHILISTINE WOMAN/VIRGIN: Lynne Dawson
MICAH: Catherine Wyn-Rogers
MESSENGER: Matthew Vine
MANOAH: Michael George
HARAPHA: Jonathan Best
THE SIXTEEN
The Symphony of Harmony and Invention - Harry Christophers  

Oefennummers:
Samson HWV 57
Bladmuziek:
Samson HWV 57
Samson is het verhaal van de man met onmetelijke krachten die daarmee dood en verderf zaait. Vernietigend werktuig in de handen van God, zo wordt het in de bijbel verteld. Van Hem krijgt hij de taak een begin te maken met het ontworstelen van Juda aan de heerschappij van de Filistijnen. Tegelijk zal dit de overwinning zijn van Jahweh op de Filistijnse god Dagon. Hij krijgt daartoe enorme lichaamskracht toebedeeld, maar die kracht zal hem verlaten als zijn haren worden geknipt. Het lijkt alsof de taak die God hem op de schouders gelegd heeft te groot voor hem is, dat hij haar niet volledig aanvaardt. In elk geval zoekt hij zijn leven lang liefde bij Filistijnse vrouwen en wil hij beslist geen vrouw van eigen stam. Die vrouwen proberen hem zijn diepste geheimen te ontfutselen en telkens laat hij hen daarin slagen, en op het verraad dat daar telkens weer op volgt, reageert hij met grof geweld. Een hele oogst gaat in vlammen op, olijfgaarden worden verwoest en vele Filistijnen worden door deze ene woedende man doodgeslagen. Was dit wat God van hem wilde? Zocht hij hierom steeds liefde bij de machtige vijand? Handel heeft er in de 18 e eeuw een muzikaal drama van gemaakt. Dit speelt zich af in Gaza, ongeveer elf eeuwen voor Christus. Daar zat Samson, volgens verhalen die zeshonderd jaar later op schrift zijn gesteld, toen gevangen. We beleven de laatste dag van zijn leven met hem mee. Hij is verraden door Delila, zijn zoveelste Filistijnse bruid, kaalgeknipt, beroofd van zijn krachten, de ogen uitgestoken en geketend. Hij is de grote attractie op het overwinningsfeest ter ere van Dagon. In de tempel wordt de verslagen krachtmens trots getoond aan het jubelend volk, hij wordt bespot en beschimpt, Dagon wordt luid geprezen. We worden deelgenoot van zijn schuld- en schaamtegevoelens. We voelen de pijn van zijn vernedering, en die van de Judeërs. Tot het uiterste getergd doet Samson nog eenmaal een beroep op Jehova en zijn bovenmenselijke kracht. Met alles wat hij te geven heeft drukt hij de zuilen waar de tempel op rust uiteen en stenen bedelven het feestende volk. Zo neemt hij duizenden Filistijnen met zich mee in zijn dood. Deze man is twintig jaar lang Richter geweest in Juda. Handel begon met het componeren van Samson onmiddellijk na de voltooiing van zijn Messiah. Toen hij in 1741 naar Dublin vertrok om daar zijn Messiah uit te voeren, was de eerste versie van Samson al klaar en werd één van Handel s grootste successen, terwijl het tegenwoordig onterecht in de schaduw staat van de veel bekendere en vaker uitgevoerde Messiah.


Terug naar de inhoud