Koorpartij-oefening

Koorpartij-Oefening
Koorpartij-oefening
Koorpartij-oefening
Koorpartij-oefening.nl
Ga naar de inhoud
Psaume 150 (César Franck)
Psaume 150 César Franck
with the participation of XAVER VARNUS on the great organ, The Budapest Tomkins Vocal Ensemble, The Budapest Opera Orchestra
aped in the Great Hall of Franz Liszt Academy of Music of Budapest
Oefennummer:
Psaume 150
Bladmuziek:
Psaume 150
Toelichting Psalm 150
De huidige zetting van Psalm 150 uit 1884 is een van de late werken van César Franck. Het toont de hoogst individuele elementen van de stijl van de componist in geconcentreerde vorm: een bewust symfonisch idioom, gewaagde en onmiskenbare harmonieën, grotendeels gekenmerkt door hun chromatiek en ongewone concepten van vorm. De populariteit van dit werk werd grotendeels belemmerd door de behoefte aan grote instrumentale middelen voor zo'n kort stuk. Het huidige arrangement van de Psalm voor koor, strijkers en orgel (ad libitum: harp en percussie) is bedoeld als een compromis dat veel van de oorspronkelijke sonoriteit behoudt, maar het werk binnen de reikwijdte en mogelijkheden houdt van kerken die graag koorwerken met instrumentale begeleiding willen uitvoeren binnen de context van de liturgie.

César Franck was tegelijkertijd een wonderkind en een laatbloeier. Zijn ouders zagen al snel zijn enorme talent, maar hadden vooral interesse in het geld en de roem die zij hiermee zouden verwerven… Zijn ouders bleven hem dan ook vooral zien als pianovirtuoos, waardoor het componeren op de tweede plaats kwam. Helaas ging het met zijn virtuosendom minder florissant dan zijn ouders hadden gehoopt, en ging hij zijn geld meer en meer verdienen als docent en organist. Componeren bleef op de achtergrond, maar intussen kreeg hij wel prominente leerlingen als Henri Duparc. Tegen wil en dank ontstond er zelfs een soort ‘Franck-school’ van leerlingen, die hem liefkozend hun ‘Pater seraphicus’ noemden. Pas tegen zijn vijftigste begon Franck als componist enige bekendheid te krijgen, en vanaf zijn 52e begon eindelijk een vruchtbare en productieve periode als componist, die tot aan zijn dood (op zijn 68e) duurde. Franck is vooral beroemd geworden met zijn instrumentale muziek, met als hoogtepunt de populaire vioolsonate in A. Daarnaast werd zijn kleine verzameling orgelwerken bijzonder invloedrijk.

Terug naar de inhoud